0771 - 690 690
(0)
Din varukorg är tom
Vad kostar frakten?
Skriv in postnummer i rutan och klicka på knappen så räknas din fraktkostnad ut. För mer information om frakt klicka här.

VILLAFÖNSTERS ALLMÄNNA KÖP- & LEVERANSFÖRESKRIFTER

KONTROLLERA ORDERBEKRÄFTELSEN NOGGRANT SÅ ATT ALLA UPPGIFTER STÄMMER!

1§ BESTÄLLNING & ORDERERKÄNNANDE

 

Tillverkningsvara

Samtliga produkter är tillverkningsvaror och skapas efter din beställning.

Leverans sker normalt ca 6 arbetsveckor efter din beställning.

Vissa undantag finns dock. Under högsäsong/semestertid är leveranstiden normalt längre. Notera avsnittet om Ångerrätt *.

 

Lagervara

Lagervaror skickas normalt omgående till dig, om du beställt frakt. Tilläggsbeställningar av spröjs, persienner, handtagspaket, cylindrar, etc. till lagerfönster levereras omonterade.

 

Beställningserkännande via E-post

Beställer du via vår webbshop, får du först en beställningsinformation till din e-postadress. När vi sedan har behandlat din beställning får du ett ordererkännande per post, se stycket nedan.

 

Ordererkännande per post

Efter din beställning kommer vi att orderbekräfta denna med en preliminär leveranstid. Tiden som det tar för vår transportör att köra ut varorna till dig, beror på hur leveransen stämmer överens med deras turbilar. Den tid vi anger på vår orderbekräftelse är när varorna skickas ifrån oss. I de fall leveranstiden inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning, i god tid innan tillverkning av produkten påbörjats.

 

Relaterade dokument

Kontrollera ditt ordererkännande

 

2§ AVHÄMTNING

 

Avhämtning sker på vårt fönsterlager:

Pollengatan 6, 432 95 Varberg.(Varberg Nord)

 

Se ordererkännande info för en vägbeskrivning.

Du kan betala med de vanligaste korten på plats när du hämtar din beställning:

Visa, Mastercard, Maestro, Visa Electron, Swedbank, Bankkort, Finax Card & Rikskort.

 

3§ FRAKT

 

Fraktkostnader tillkommer. För leveranser gäller transport fram till angiven adress på körbar väg. Då varorna är klara för leverans kontaktas du av speditören för överenskommelse av leveransen till dig. Det är viktigt att du planerar mottagandet av leveransen i tid. Vi förutsätter farbar väg fram till leveransadressen med 24m lastbil & släp, fri höjd 4,5m. Det är chauffören som avgör om vägen är farbar. Kontrollera godset tillsammans med chauffören. Vi förutsätter att du hjälper chauffören att lossa godset. Vi förbehåller oss rätten att debitera dig extra kostnader som uppkommer vid avlastning.

 

På de orter som vår transportör inte trafikerar kommer godset till närmaste godscentral. De kontaktar dig då godset anlänt så att du själv kan avhämta på godscentralen.

OBS! Tänk på att uppge ett telefon-/mobilnummer som vi eller speditören alltid kan nå dig på för att kunna avisera och köra ut varorna till dig!

Tiden som det tar för vår leverantör att köra ut varorna till dig, beror på hur leveransen stämmer överens med deras turbilar. Den tid vi anger på vår orderbekräftelse är när varorna skickas ifrån oss.

 

Outlösta varor

Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som inte lösts ut från posten.

 

4§ BETALNING

 

Fakturabetalning

Om du önskar, kan vi fakturera dig med betalningsvillkor 10 dagar netto (faktureringsavgift 63 Kr tillkommer). Du betalar din faktura inom 10 dagar från fakturadatumet per post- eller bankgiro. För att fakturera dig skall du ange ditt personnummer eller organisationsnummer, så att vi kan göra en sedvanlig kreditprövning. Du kommer att få ett brev hem till dig med en omfrågande kopia.

 

Förskottsbetalning

Efter att du mottagit vår orderbekräftelse skall betalning ske innan vi levererar varorna. Betalning skall ske per post- eller bankgiro i god tid innan leverans för att undvika leveransförseningar. Tänk på att det tar ett par dagar för bankerna att föra över pengar. Leverans sker aldrig innan pengarna kommit oss tillhanda. Vid betalning ange alltid ditt kundnummer och ordernummer.

 

Kortbetalning

I webbshopen erbjuder vi möjlighet att betala med kreditkort.

Vi accepterar Visa och Mastercard.

 

Vid avhämtning på vårt fönsterlager i Varberg kan du betala med de vanligaste korten på plats när du hämtar din beställning:

Visa, Mastercard, Maestro, Visa Electron, Swedbank, Bankkort, Finax Card & Rikskort

 

5§ EFTERMARKNAD OCH GODSKONTROLL

 

Boka inte montering innan du kontrollerat att det är rätt varor som du fått och att det inte finns några skador!

 

Godskontroll

När godset anlänt till dig skall du göra en kontroll, innan du skriver på fraktsedlarna, att inga skador uppstått på godset. Skulle en skada finnas skall chauffören skriva detta på fraktsedlarna, samt att du kontaktar vår kundtjänst omgående. Anmäl skada eller fel som du upptäcker efter mottagandet snarast, helst inom 5 dagar efter mottagandet!

 

Eftermarknad/Reklamation

Om du kan påvisa att kvaliteten på den levererade varan inte överensstämmer med beställningen, är varan felaktig. Du är då skyldig att ta vård om varan och hålla den i befintligt skick. Vi står för fraktkostnader som kan uppstå. Några andra anspråk på kostnader än de som är direkt föranledda av felet beaktar vi normalt inte.

 

Vi ber dig att snarast kontrollera varan när du fått den och om det skulle vara något fel, kontakta vår kundtjänst omgående, helst inom 5 arbetsdagar. Det är därför viktigt att du avemballerar och synar varan noga direkt efter leverans.

 

Observera att reklamation av synliga fel eller skador, skall ske före montering. Felaktig vara får inte monteras utan vårt uttryckliga godkännande.

 

Vid reklamation av dolda fel eller skador, ber vi dig att snarast kontakta vår kundtjänst.

 

På vår hemsida (under eftermarknad), finns en reklamationsblankett och riktlinjer som hjälp och stöd vid reklamations- bedömning/anmälan. Vi tar gärna emot digitala foton tillsammans med anmälan.

 

Garanti

Villa Fönsters garanti skyddar dig mot ursprungliga fel som uppkommit i tillverkningen. Vi lämnar:

 

Se gällande garantitider under Garantier

 

För att garantin ska gälla ska produkten hanterats, monterats och underhållits på ett korrekt sätt. Ingen garanti lämnas mot färgavmattning på kulören. Följ alltid våra instruktioner i vår monterings & skötselanvisning! Skador som har uppkommit på grund av felaktig hantering, montering eller underhåll täcks inte av garantin.

 

6§ FORCE MAJEURE

 

Vi anser oss befriade från ansvar orsakade av omständigheter utanför vår kontroll såsom olyckshändelse, brand, åsknedslag, explosion, krig, upplopp, översvämning, hårt väder, allmän knapphet på transporter, varor eller energi, myndighetsåtgärder, fel eller förseningar i anslutna nät, arbetskonflikt eller underlåtenhet från någon som vi uttryckligen inte åtagit oss ansvar för.

 

7§ ÅNGERRÄTT *

​Ångerrätt gäller endast vid köp enligt distans- och hemförsäljningslagen.

 

Din ångerrätt gäller under 14 dagar från den dag då du mottog varan eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner.

 

Ångerrätten gäller för alla standardstorlekar (Lager & Tillverkningsvara).

Ångerrätten gäller inte för specialbeställda varor, dvs. standardstorlekar som du anpassat på något sätt, t.ex. med specialmått, färg, glas, spröjs, post, lås eller dylikt, dessa tillverkas speciellt för dig. Du får alltid en orderbekräftelse på alla varor och skall alltid kontrollera att allting är rätt t.ex. färg, storlek, utförande mm. Vid beställning via vår webbshop godkänner du detta genom att acceptera våra köpvillkor (Anges med bockruta och denna text som finns på hemsidan). Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten, ber vi dig att kontakta vår kundtjänst. När du lägger en beställning av ovan nämnda produkter, samtycker du till att vi påbörjar fullgörandet av din beställning, och detta innebär att du inte har någon ångerrätt när produktion påbörjats av produkten.

 

Om du vill utnyttja din ångerrätt skall du meddela oss inom 14 dagar. Returen skall sändas eller återlämnas till oss snarast, dock inom 30 dagar från leveransdagen. Du är skyldig att hålla varan i fullgott skick. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändig för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

 

Du får själv stå för returkostnaden när du sänder tillbaka varan till oss. Vid retur från dig till oss, står du för de skador som kan uppstå under transport. Vi accepterar inte skadat gods i retur.

Vi kommer att debitera dig de extra kostnader som uppkommer vid icke kompletta returer. Inga paket löses ut mot postförskott.

Spara alla dokument tills returen är avklarad.

 

Vi återbetalar dig inom 30 dagar vid giltig hävning av avtalet (från den dag vi mottagit den returnerade varan). Kontakta vår kundtjänst angående ärenden som gäller ångerrätten.

 

8§ TVIST

​Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

 

​9§ MINDERÅRIGA

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

 

10§ VILLKOR FÖR FÖRETAG

Vid yrkesmässig byggnation tillämpas ABM 92, i annat fall gäller köplagen.